Vi bruger cookies. Når du klikker videre, accepterer du, at der sættes cookies. Læs mere her om formål og fravalg.

Luk

Marketing Automation fundamentet

Af Lasse Christensen, CEO & Partner

Den Moderne Marketing æra er faciliteret af den selv-uddannede køber.

Det er marketings ansvar at engagere og levere en relevant, målrettet og værdiskabende kundeoplevelse.

Marketing forøger løbende deres forståelse af, hvordan man skal benytte data til at levere meningsfulde interaktioner med en eksisterende eller potentiel kunde. Adgangen til disse enorme og nærmest udtømmelige informationskanaler som den moderne marketingansvarlige bruger til at udføre præcis og raffineret marketing kan ikke gøres manuelt.

Eksisterende som potentielle kunder kræver – og fortjener også – værdibaserede interaktioner på tværs af alle informationskanaler, hvad enten det er via hjemmesiden eller de sociale kanaler.

Vigtigst af alt er timing og relevans som er kritiske faktorer for eksponering af indhold og salgsengagement.

Det er essentielt i forhold til at skræddersy indhold der er tilpasset købsprocessen der demonstrerer, hvordan dit produkt, service eller løsning kan hjælpe potentielle kunder adressere deres udfordring(er) og mål.

Hjælp dine potentielle kunder med deres udfordringer

Nutidens købere har ingen interesse i produktspecifikationer. De søger informative interaktioner der hjælper deres søgning og bringer dem tættere på deres mål.

Den Moderne Marketingansvarlige benytter Marketing Automation til at præcisere, målrette og optimere sine e-mail marketingkampagner.

Marketing Automation teknologi giver marketing muligheden for at øge kendskabet til deres kunders købsmønstre og sammensætte kampagner der guider dem hele vejen i købsprocessen.

Marketing og salg skal rykke tættere sammen

En Marketing Automation platform indeholder teknologi til at håndtere, rapportere og automatisere bevægelige dele af en marketing kampagne. Det betyder samtidigt også at salg og marketing rykker tættere sammen og det betyder også at organisationen er mere omstillingsparat, gearet til meromsætning og dermed også vækste forretningen.

Organisationer udvikler løbende formelle processer der forbedrer deres effektivitet og som adresserer kernekompetencer inden for moderne og effektiv marketing. Nedenstående figur er de fem elementer i moderne marketing som hjælper din organisation med at forstå dine kunder bedre og skabe meromsætning.
Marketing Automation fundamentet1. Det første skridt til at bygge en bæredygtig struktur er ved at sikre et ordentligt fundament. Betragt din database som dette fundament. Dine marketingaktiviteter og tiltag vil ikke fungere optimalt uden data der muliggør segmentering af kunder og prospekter.

2. Relevant marketing er centreret om kunden. Hverken salg eller marketing bør tage en virksomhedscentreret kommunikationsform. Det handler om at engagere prospekter og kunder i en relevant kontekst. Det handler derfor om indhold.

Lav en content marketing strategi så du kan uddanne og aktivere dine kunder.

3. Marketing benytter teknologi der responderer på køberens handlinger og som leverer information om den givne person og deres digitale rejse. Automatiserede kampagner har en højere konverteringsrate og er nemmere at vedligeholde. Ved at lave automatiserede kampagner forøger du dine kunders oplevelse, du udvikler loyalitet og du har mulighed for at tracke konverteringsdata mere effektivt.

4. Der eksisterer et stort behov for marketing at kunne dokumentere værdien af deres aktiviteter. Dataanalyse hjælper med dette. Ved at implementere systemer der kan rapportere og lave business intelligence imødekommer marketing dette behov. De bliver i stand til at dokumentere, hvordan salg og marketing og andre aktiviteter påvirker den dobbelte bundlinje. Det er et stærkt strategisk værktøj og faciliterer processer for fremtidig succes.

5.Organisationer, uanset størrelse eller industri, benytter værktøjer og teknologier til at forsimple deres forretningsprocesser. Succesfulde marketingafdelinger kender vigtigheden i at tilpasse marketing automation, sales force automation og customer relationship management i skyen. De kan derved udvide deres teknologikapacitet ved at integrere skybaserede apps til at skabe bedre intern effektivitet og maksimere kommunikationen og dialogen med kunder og prospekter.