Vi bruger cookies. Når du klikker videre, accepterer du, at der sættes cookies. Læs mere her om formål og fravalg.

Luk

Næste generation af Emails er agile

Af Bernt Elkjær Pedersen, Senior Marketing Architect

I jagten på en højere konverteringsrate sætter den teknologiske udvikling nye standarder for, hvad du kan gøre med en e-mail. I dag skal emailens indhold være levende, dynamisk og tidsafhængigt.

Det er ikke så lang tid siden, at alle marketingfolk udsendte statiske emails – mange gør det såmænd stadig den dag i dag. Hvis det er tilfældet hos dig, så har du sikkert oplevet aftagende klikrater og aftagende konverteringsrater, lige som alle andre, der sender den samme email til hele databasen.

Emails har faktisk gennemgået en stor udvikling, både teknologisk og marketingmæssigt, og det kan godt betale sig at være med på udviklingen, for det har en stor indvirkning på performance for dine emails.

Realtids-indhold i emails

Agile emails

Klik på billedet for at se et eksempel på en e-mail i Real-Time.

Det nyeste er realtids-indhold i emails. Førhen var indholdet af en email låst, i det øjeblik den blev afsendt. Nu kan du have indhold i emails, som bliver opdateret i realtid, hver eneste gang emailen bliver åbnet.

Det lyder sikkert meget abstrakt, men lad os tage et par eksempler på, hvad det kan bruges til:

  • Dagens tilbud: Modtageren får måske ikke åbnet emailen i dag, men først et par dage senere, og tilbuddet i emailen afhænger af den dag, hvor den bliver åbnet, så den altid viser dagens aktuelle tilbud. Hvis han åbner den samme email igen i morgen, så viser den et nyt “dagens tilbud”.
     
  • Live data: Hvis dine priser ændrer sig fra time til time, så kan du vise ‘live’ priser i dine emails. Det kan også være live lagerstatus, live odds, live nyheder osv.
     
  • Tidsafhængigt indhold: En live counter, der tæller ned til fristen for tilbuddet eller tilmeldingen, og skaber lidt følelse af ‘urgency’, og når tilbuddet er udløbet, så viser emailen i stedet noget andet relevant indhold.
     
  • Video-indhold: Afspil video direkte i emailen. Teknologien kan faktisk dække hele 99,5 % af alle email-klienter i dag, så det er ikke længere umuligt at inkludere video direkte i emails.
     
  • Socialt indhold: Inkludér de seneste posts fra sociale medier som Facebook eller billeder fra Instagram i emails, og når emailen bliver åbnet igen en time senere, så er det naturligvis med de nyeste posts.
     
  • Lokationsafhængigt indhold: Hvad med en email med et google maps, der viser hvilke af dine fysiske butikker, der ligger lige i nærheden – altså i forhold til der hvor modtageren befinder sig, når han åbner emailen? Hvis du åbner emailen fra tøjbutikken i Brøndby, så er der en reklame for en BIF-trøje, og hvis du senere åbner den samme email i hovedstaden, så er der en reklame for en FCK-trøje.
     
  • Vejr-afhængigt indhold: Lad indholdet afhænge af, hvordan vejret er, der hvor modtageren befinder sig, når han åbner emailen. Hvis det er koldt, så viser emailen overfrakker, og hvis det er varmt, så viser den t-shirts.

Emailens udviklingstrin

I nedenstående skema har vi kortlagt emailens udvikling. Så kan du hurtigt tjekke, hvilket udviklingstrin dine emails befinder sig på :)

Statiske emails
De (gode) gamle dage, hvor vi sendte den samme generiske email til hele databasen.
 
e Segmenterede emails
Med segmentering af emails producerer vi forskellige varianter af emails og sender dem til forskellige segmenter af databasen. Indholdet i disse emails er grundlæggende stadig statisk, men vi personaliserer en smule ved at opdele modtagergruppen i segmenter.
 
Personlige emails
Det første skridt i personalisering er at flette data ind i emails. Klassikeren er at flette modtagerens fornavn ind i toppen af emailen. I tests giver det faktisk stadig en effekt at inkludere fornavnet i subject-linjen. Flettedata giver en følelse af, at indholdet er personaliseret, selv om det egentlig er ret statisk.
 
Dynamiske emails
Det næste skridt i personalisering er at udskifte hele sektioner af emailens indhold afhængigt af modtagerens stamdata eller tidligere adfærd. Hvis du har interesseret dig for noget bestemt, så står det pudsigt nok i toppen af næste nyhedsbrev. Med dynamisk indhold er det ikke længere den samme email, der udsendes til alle modtagere – de skræddersys på baggrund af modtagerens data og adfærd.
 
Automatiserede emails
Næste udviklingstrin er at automatisere emails. Så er det ikke længere afsenderen, der bestemmer afsendelsestidspunktet, men modtageren. Hvis du interesserer dig for et bestemt emne på et website, så tracker afsenderen din interesse, og det trigger afsendelse af en email om pågældende emne. Du får relevant og rettidigt indhold, og afsenderen får en markant større konverteringsrate.
 
Agile emails
Det nyeste trin i udviklingen er de agile emails, hvor indholdet opdaterer sig, hver gang emailen bliver åbnet. Kombineret med dynamisk indhold og automatisering giver det fantastiske muligheder, hvor kun fantasien sætter grænser.
 

Hvad med dine emails?

Nu er det tid til at skue indad. Hvordan ligger dine emails på disse udviklingstrin? Der er som regel en rigtig god business case i at øge dynamikken i emails, så det er efter vores mening værd at gøre noget ved.

Eksempler på indhold og Radioschack-illustrationen er leveret af Movable Ink.