Vi bruger cookies. Når du klikker videre, accepterer du, at der sættes cookies. Læs mere her om formål og fravalg.

Luk

Undgå at blive straffet – Lav originalt indhold

Af Bernt Elkjær Pedersen, Senior Marketing Architect

Det har en målbar effekt at skrive relevant, originalt indhold med høj frekvens. Her kan du se en case fra det virkelige liv, hvilken SEO-effekt det giver at producere eget indhold, og hvad straffen er for at stoppe igen.

Festtalen om Content Marketing

Du kan finde mange blogindlæg om at gammeldags SEO-teknikker er forældede og direkte skadelige i dag, og at det stærkeste værktøj i dag er indhold. Vel at mærke indhold, som er originalt (dvs fra din egen hånd) og interessant for modtageren, dvs. ikke skrevet til søgemaskiner men til modtagerne.

Vi kender godt festtalen, men nogle gange kan det være svært at mærke den direkte forbindelse fra at sidde en onsdag eftermiddag og skrive et blogindlæg – til øget omsætning i firmaet på grund af mere søgetrafik. Mange firmaer kaster sig ud i content marketing uden overhovedet at kunne opgøre nøgletallene i den fødekæde.

Derfor er det ind i mellem ganske rart at kunne kigge på et eksempel fra den virkelige verden.

Eksempel på indholdsmarketing fra praksis

Grafen viser et eksempel på et website, som igennem lang tid har haft en meget stabil produktion af eget, originalt indhold. Formålet var at etablere sig som ekspert og ‘thought leader’ inden for et bestemt fagområde, som websitet fokuserede dedikeret på. Indholdet var af høj kvalitet, og det gav mange, faste læsere inden for pågældende branche, markant stigende søgetrafik, og det gav en jævnt stigende SEO Visibility. Det var kort sagt en succes.

SEO-effekten af Content Marketing

Så sker der det, at på grund af strategisk prioritering bliver produktionen af nyt indhold standset, og som en nødløsning går man over til at genbruge eksisterende indhold. Man hiver nogle af de gode, gamle artikler frem igen og roterer dem på forsiden.

Så er det gode spørgsmål: Bliver man SEO-mæssigt straffet for at rotere gammelt indhold? Det er jo stadig indhold af høj kvalitet.

Svaret er ja, hvilket du kan se i den sidste fjerdedel af grafen. Det er ikke nogen stor katastrofe, men SEO Visibility er stagneret og jævnt aftagende fra det tidspunkt, hvor indholdsproduktionen stopper.

Afsmittende virkning

En sjov krølle på slutningen af denne historie er, at dette website ikke stod helt alene. Det hang sammen med et andet site i samme branche med links begge veje – en ‘curated content’ tilgang til sagen. Formålet var naturligvis, at disse sites kunne have en afsmittende effekt på hinanden.

I nedenstående graf kan du se, at det tilknyttede website (vist med den grønne linie) faktisk følger websitet med det originale indhold på hele opturen. Og da indholdsproduktionen standser, så aftager SEO Visibility for det tilknyttede website også.

SEO og indholdsmarketing

Prøv at følge linjerne. Faktisk er der mange steder, hvor de har peaks på helt samme sted. Det er bemærkelsesværdigt, når man tager i betragtning, at det tilknyttede website ikke bare var et visitkort-site. Det havde en masse andet indhold, sin egen originale indholdsproduktion, og <5% links mellem de to sites.

Hvad kan vi lære af det?

Når din chef siger: Vi behøver ikke at producere så meget nyt indhold. Vi har allerede en masse godt indhold, vi kan bruge … så vis ham/hende disse grafer.