Vi bruger cookies. Når du klikker videre, accepterer du, at der sættes cookies. Læs mere her om formål og fravalg.

Luk

Sådan laver du en succesfuld virksomheds-blog

Af Peter Anders Franch, Marketing Lead

Vi kan lige så godt være hudløst ærlige.

Det er svært at blogge. Det er rigtigt svært at lave en virksomhedsblog og tit og ofte tænker man om det er det værd.

Det er i realiteten de færreste der rent faktisk kan generere en virksomhedsblog der genererer endeløse leads og kunder.

Det kan lyde, og ofte også føles som en næsten umulig opgave, at få dit publikum til at engagere sig med din virksomhed og anbefale den til alle i sit netværk. Det behøves det dog langt fra at være.

For at blive relevant og for at skabe en succesfuld blog skal du blot følge nogle få regler.

Ingen salgssnak!

Vi har været inde over det før i vores blog ’Laver du fejl i din Content Marketing’?. Lad vær med at inkludere salgssnak i din blog for det er de færreste der rent faktisk interesserer sig for det.

Basalt set skal du gøre op med dig selv om du blogger for at promovere din arbejdsgiver og dertilhørende produkter eller for dine læsere. De fleste er fløjtende ligeglade med din forretning, de vil bare gerne vide, hvad de får ud af, at læse dine beskeder og budskaber. Derfor bør du ikke tænke som en sælger, men i stedet for som en mentor eller en underviser for dine læsere. Forskellen er, at en sælger tænker på sit næste salg og en underviser eller mentor på at hjælpe sine studerende.

Ved at tilbyde råd og vejledning på en forholdsvis regulær basis opbygger du tillid og autoritet. Og det er sådan du vinder nye kunder.

Det er min antagelse, at du læser vores blog, fordi du først og fremmest interesserer dig for marketing og marketing automation, men også fordi vi tilbyder råd og vejledning inden for digital marketing, hvilket i sidste ende gerne skulle hjælpe dig i din hverdag. Det er praktisk for dig, fordi det hjælper dig.

Så når du skriver din næste blog, så glem virksomheden og reflekter over, hvordan du kan hjælpe dine læsere. Når du stopper med at pitche, så begynder du at sælge mere.

Jeg har for nylig været ude på en længere rejse, hvor jeg qua min funktion, fik anbefalet at læse Jonah Berger – Contagious. Heri beskriver han hvor vigtigt ”practicality” er for at et stykke indhold skal blive populært og viralt.

Tal ordentligt

Der er ikke nogen der chatter med en robot. Der er heller ikke nogen der får et personligt forhold til en call-center menu og man small-talker heller ikke med en virksomhed.

For at engagere dine læsere bør dine tekster, budskaber og sprog være mere samtaleagtigt og mindre virksomhedssprog.

Jeg har i denne tekst bl.a. henvendt mig til dig, ved at skrive du, dit, dig. Spørgsmål virker også fantastisk i denne sammenhæng.

På den måde gør du din tekst til en samtale og ikke en monolog. Og i en samtale er spørgsmål som oftest vigtige. Er du ikke enig?

Lav den perfekte overskrift

Får dine blogs den opmærksomhed de fortjener? Er de så gode, så interessante, at folk bare er nød til at klikke ind og læse hele bloggen?

At lave en ’forførende’ overskrift er alfa og omega, da det er helt essentielt i at kreere flere læsere og flere kunder. Hos Increase laver vi ofte Ekstra Bladet-øvelsen. Hvordan ville EB lave en overskrift til denne blog? Derudfra laver vi en række alternativer og vælger den vi mener fanger bedst. Man kan også gøre det lidt mere udførligt og lave en A/B-splittest.

Ellers er bedste råd at bruge tid på at studere gode blogsiders overskrifter.

Sandheden om din virksomhedsblog

Det er hårdt og svært arbejde at have en virksomhedsblog. Det kræver gode formuleringsevner samt kompetencer inden for kommunikation. Det kræver også, at du har indblik i dine læsers og potentielle kunders hjerner (Læs også: Sådan konverterer du leads til kunder).

Forstår du dine læsere og deres udfordringer? Når du gør, og tilbyder dem indhold der relaterer sig hertil, så vil det belønne sig i form af flere læsere, flere leads og flere kunder.